سخنان امام حسین (ع)

علی ولی الله نقش انگشتر پیامبر

یکی از زیبائی‏های زندگی، انگشتر به دست کردن است که هم منافع مادّی و هم منافع معنوی و روانی دارد، در روزگاران گذشته انگشتر هر فردی به الفاظ و عبارات و نقش‏هایی تزیین می‏گردید که بجای انواع مُهرهای اداری امروز از آن استفاده می‏گردید، و با آن پایان نامه‏های رسمی را مهر می‏کردند، نسبت به انگشتر رسول ‏خدا صلی الله علیه و آله و سلم خاطره‏ای را حضرت اباعبدالله‏ علیه السلام نقل فرمود که شنیدنی است؛ (قیام بر ضدّ معاویه در چنین شرائطی نه امکان دارد و نه صلاحیّت دارد.).

حدیث 85

قال الامام الحسین‏ علیه السلام:اَعْطَی النَّبیُ‏صلی الله علیه وآله عَلِیّاً علیه السلام خَاتَماً لِیَنْقُشَ عَلَیْهِ «مُحمَّدُ بْنُ عَبْدِاللهِ» فَأَخَذَهُ أَمیرُ الْمؤْمِنینَ‏ علیه السلام فَأَعْطاهُ النَقّاشَ، فقال‏ علیه السلام له: «انقش علیه محمد بن عبدالله» فَنَقَشَ النَّقَّاشُ فَاَخْطَأَتْ یَدُهُ فَنَقَشَ عَلَیْهِ «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ» فَجاءَ أَمیرُالْمُؤْمِنینَ‏ علیه السلام فقال: «ما فعل الخاتم»؟. فقال: هوذا، فَأَخَذَهُ وَ نَظَرَ إِلی نَقْشِهِ فقال: «ما أمرتک بهذا».

قال: صدقت، ولکن یدی أخطأت، فجاء به إلی رسول الله‏صلی الله علیه وآله فقال: «یا رسول‏الله ما نقش النقّاش ما أمرت به و ذکر أنَّ یده أخطأت»، فأخذ النبِیُ‏صلی الله علیه وآله و نَظَر إلَیه فقال: «یا علی أنا محمّد بن عبدالله، و أنا محمّد رسول‏الله» و تَخَتَّمَ بِهِ، فَلَمَّا أَصْبَحَ النَّبِیّ‏صلی الله علیه وآله نَظَرَ إِلی خاتَمِهِ فَإِذا تَحْتَهُ مَنْقُوشٌ «عَلِیٌّ وَلیُّ اللهِ» فَتَعَجَّبَ مِنْ ذلِکَ النَّبِیّ‏صلی الله علیه وآله فَجاءَ جَبْرَئیلُ‏ علیه السلام فقال: «یا جبرئیل کان کذا و کذا». فقال: یا محمّد کتبت ما أردت و کتبنا ما أردنا.

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (پیامبر اسلام‏صلی الله علیه و آله و سلم انگشتر خود را به امام علی‏ علیه السلام سپرد تا به مغازه انگشترسازی برده و برروی نگین آن جمله «محمد بن عبدالله» را بنویسد. حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام انگشتر را به استاد انگشترساز تحویل داد و دستور رسول ‏خدا صلی الله علیه و آله و سلم را ابلاغ کرد که بر روی انگشتر بنویس «محمد بن عبدالله». استاد انگشترساز بهنگام نقش گذاری، دچار اشتباه شد و این جمله را نوشت: «محمّدٌ رسولّ الله» حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام طبق قرار قبلی نزد استاد انگشترساز رفت، وقتی انگشتر را دید فرمود: من بتو اینگونه دستور نداده بودم.

استاد انگشترساز گفت. راست می‏گوئی، بهنگام نقش گذاری اشتباه کردم.

حضرت علی‏ علیه السلام انگشتر را به رسول ‏خدا صلی الله علیه و آله و سلم رساند و فرمود: استاد انگشتر ساز به آنچه شما دستور داده بودید عمل نکرد و عذرخواهی کرد که اشتباه کرده است. رسول ‏خدا صلی الله علیه و آله و سلم انگشتر را تحویل کرد و در حالیکه به نقش آن نگاه می‏کرد فرمود: ای علی! من محمد بن عبدالله هستم، و من محمد رسول ‏خدا هستم، اشکالی ندارد. سپس انگشتر را بر انگشت مبارک گذاشت. شب گذشت و صبحگاهان فرا رسید، وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم صبح کرد و نگاه به انگشتر دوخت مشاهده فرمود که: زیر جمله «محمّد رسول الله» جمله «علیٌ ولیّ الله» نوشته شده است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شگفت زده شد که ناگاه جبرئیل فرود آمد و رسول ‏خدا صلی الله علیه و آله و سلم ماجرای انگشتر را باز گفت. جبرئیل پاسخ داد: (ای محمّد! شما آنچه اراده کردی نوشتی، و ما نیز آنچه را خواستیم نوشتیم). [1].

نقش انگشتر امام حسین‏

انگشتر عقیقی حضرت زهراعلیها السلام داشت که بهنگام شهادت آن را به امام حسن‏ علیه السلام بخشید، و امام حسن‏ علیه السلام نیز به هنگام شهادت آن را به حضرت اباعبدالله‏ علیه السلام بخشیده بود.

حدیث 86

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: فَاشْتَهَیْتُ أَنْ أَنقُشَ عَلَیْهِ شَیْئاً، فَرَأَیْتُ فِی النَّوْمِ الْمَسیحَ عیسَی بْنَ مَرْیَمَ عَلی نَبیِّنا وَآلِهِ وَ علیه السلام، فَقُلْتُ لَهُ: یا رُوحَ‏اللهِ ما أَنْقُشُ عَلی خاتَمی هذا؟ قال: انقش علیه: لا إله إلا الله الملک الحقّ المبین، فإنّه أوّل التوراة و آخر الإنجیل».

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: دوست داشتم بر روی نگین انگشتر چیزی نقش کنم، که شب در خواب حضرت عیسی‏ علیه السلام بن مریم «که بر او و بر پیامبرمان و خاندانش درود» را دیدم.

پرسیدم ای روح خدا! بر روی نگین این انگشترم چه جمله‏ای بنویسم؟

حضرت عیسی‏ علیه السلام پاسخ داد: بر روی انگشترت این جمله را بنگار «لا اله الاّ الله الملک الحقّ المبین» که این جمله در اوّل کتاب تورات، و در پایان کتاب انجیل آمده است. [2]

نکوهش از دنیا پرستی

شخصی از سرمایه‏داران مدینه خانه بسیار مجلّلی ساخت و از امام حسین‏ علیه السلام دعوت کرد تا ازنزدیک خانه او را تماشا کرده و برای او دعا کند، وقتی امام‏ علیه السلام وارد آن خانه بسیار وسیع و اشرافی شد اظهار داشت:

حدیث 215

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: أَخْرَبْتَ دارَکَ، وَ عَمَّرْتَ دارَ غَیْرِکَ، غَرَّکَ مَنْ فِی الأرْضِ، وَ مَقَتَکَ مَنْ فِی السَّماءِ. [3].

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (خانه خویش «آخرت» را ویران کردی، و خانه دیگران را «دنیا» آباد ساختی، اهل روی زمین تو را گرامی خواهند داشت، امّا اهل آسمان دشمنت خواهند بود.)

ادب

از امام حسین‏ علیه السلام پرسیدند که: معنای ادب چیست؟ و انسان با ادب کدام است؟.

حدیث 36

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: هُوَ أَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیْتِکَ، فَلا تَلْقی أَحَداً إِلاَّ رَأَیْتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیْکَ. [4]

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (ادب آن است که وقتی از منزل خود بیرون رفتی هر کس را که مشاهده کردی او را از خود بهتر بدانی).

نکوهش از دین به دنیا فروختن

روزی امام حسین‏ علیه السلام در کوچه‏های مدینه قدم می‏زد که خانه با شکوه یکی از دنیاپرستان را دید اظهار داشت:

حدیث 216

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: رَفَعَ الْطِّینَ وَ وَضَعَ الدِّینَ

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (صاحب این خانه گِل‏ها را برهم انباشت ولی دین را پست کرد)[5].

پاداش دوستی با اهل بیت‏

روزی جمعی از مردم مدینه خدمت امام حسین‏ علیه السلام رسیدند و گفتند، گروهی از دوستان ما بسوی معاویه رفتند، امّا ما بسوی شما آمدیم، و اظهار داشتند که: ما برای دین خود بسوی شما آمدیم. حضرت اباعبدالله‏ علیه السلام مدّتی سکوت کرد و سپس سربلند کرد و فرمود:

حدیث 217

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: مَنْ أَحَبَّنا لَمْ یُحِبُّنا لِقَرابَةٍ بَیْنَنا وَبَیْنَهُ وَلا لِمَعْرُوفٍ أَسْدَیْناهُ إِلَیْهِ، إِنَّما أَحَبَّنا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ، فمن احبّنا جاءَ مَعَنا یَوْمَ الْقِیامَةِ کَهاتَیْنِ (و قرن بین سبابتیه)[6].

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (کسی که ما اهل‏بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دوست میدارد، دوستی او برای وجود خویشاوندی بین او و مانیست، و برای آن نیست که کار خوبی ما در حق او انجام داده‏ایم، بلکه با ما برای خدا و پیامبرش دوستی دارد که در روز قیامت با ما به صحنه محشر خواهد آمد مانند این دو انگشت که در کنار یکدیگرند.)

آنگاه دو انگشت صبّابه‏اش را کنار هم قرار داد.

دعا برای دوستان شهید

در بین راه کربلا، امام حسین‏ علیه السلام به یاران خود فرمود، اخبار و اطّلاعات را مرتّب به من برسانید. أَخْبَروُنی خَبَرَ النَّاسِ وَراءَکُم

روزی فرمود: چه خبر دارید؟. گفتند: پیک شما قیس بن مسهّر را راهدارهای ابن زیاد به فرماندهی حصین بن تمیم دستگیر کرده نزد ابن زیاد بردند. ابن زیاد او را فرمان داد تا به شما و پدرتان دشنام دهد امّا او به عبیدالله بن زیاد و پدرش لعنت، و برای شما دعا کرد و مردم کوفه را از آمدن شما خبر داد، او را کشتند و جنازه او را از بالای قصر پرتاب کردند.

حدیث 218

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: «مِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَما بَدَّلُوا تَبْدیلاً»، [7]  اَلَّلهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلَهُمْ الْجَنَّةَ نُزُلاً، وَاجْمَعْ بَیْنَنا وَبَیْنَهُمْ فی مُسْتَقَرِّ رَحْمَتِکَ وَرَغائِبِ مَذْ خُورِ ثَوابِکَ[8].

امام حسین‏ علیه السلام فرمود:(گروهی از مؤمنان به پیمان خود «شهادت در راه خدا» وفا نمودند، و گروهی دیگر در انتظار به سر می‏برند و عهد و پیمان خویش را تغییر نداده‏اند، خدایا بهشت را برای ما و آنان قرار بده و ما و آنان را در پایگاه رحمت خود به مرغوبترین ثوابهای ذخیره شده‏ات نائل گردان).

عشق به شهادت در راه خدا

در روز عاشورا که هر لحظه یاوری از یاوران امام حسین‏ علیه السلام بخاک و خون می‏غلطید و محاصره دشمن تنگ‏تر می‏شد، امام‏ علیه السلام رو به آسمان‏ها با خدای خود از عشق و شور و شیدائی نسبت به شهادت راز و نیاز کرد:

حدیث 320

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: اِلهی وَسَیِّدی وَدَدْتُ اَنْ اُقْتَلَ وَاُحْیِیَ سَبْعینَ اَلْفَ مَرَّةٍ فی طاعَتِکَ وَ مَحَبَّتِکَ، سِیَّما إذا کانَ فی قَتْلی نُصْرَةُ دینِکَ وَ اِحْیاءُ اَمْرِکَ وَ حِفْظُ نامُوسِ شَرْعِکَ، ثُمَّ اِنّی قَدْ سَئِمْتُ الْحَیاةَ بَعْدَ قَتْلِ الأحِبَّةِ وَقَتْلِ هؤُلاءِ الْفِتْیَةِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍصلی الله علیه و آله و سلم

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (ای خدای من، ای بزرگ من، دوست دارم که هفتاد هزار بار در راه اطاعت و محبّت تو کشته شوم و زنده گردم، بخصوص آنگاه که کشته شدن من عامل پیروزی دین تو، و زنده شدن فرمان تو، و محفوظ ماندن شریعت تو باشد. چه آنکه من هم اکنون پس از شهادت یاران و این همه از جوانمردان خاندان محمّدصلی الله علیه و آله و سلم، از زندگی سیر گشته‏ام).[9].

جایگاه صبر

صبر و شکیبائی دارای اقسام گوناگون است، باید همه آن را شناخت و جایگاه صحیح صبر و شکیبائی را درک کرد و بکار بست.

حدیث 330

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: اِصْبِرْ عَلی ما تَکْرَهُ فیما یُلْزِمُکَ الْحَقُّ، وَ اصْبِرْ عَمَّا تُحِبُّ، فیما یَدْعُوکَ إِلَیْهِ الْهَوی.

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (راهی که تو را به حق میرساند در برابر سختیها و ناملایمات آن صبر کن، و در آنچه ترا به هواپرستی می‏کشاند از آنچه دوست داری شکیبائی پیشه کن). [10]

ثواب قرائت قرآن

بشر بن غالب أسدی نقل کرد: روزی خدمت امام حسین‏ علیه السلام رسیدم که پیرامون ارزش و ثواب خواندن قرآن با ما سخن گفت:

حدیث 361

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: مَنْ قَرَأ آیَةً مِنْ کِتابِ‏اللهِ عَزَّوَجَلَّ فی صَلاتِهِ قائِماً یُکْتَبُ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ مِائَةُ حَسَنَةٍ، فَاِذا قَرَأها فی غَیْرِ صَلاةٍ کَتَبَ‏اللهُ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ عَشْرَ حَسَناتٍ، وَ إِنْ إِسْتَمَعَ الْقُرْآنَ کَتَبَ اللهُ لَهُ بِکُلِّ حَرْفٍ حَسَنَةً، وَ إِنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ لَیْلاً صَلَّتْ عَلَیْهِ الْمَلائِکَةُ حَتّی یُصْبِحَ، وَ إِنْ خَتَمَهُ نَهاراً صَلَّتْ عَلَیْهِ الْحَفَظَةُ حَتّی یُمْسِیَ، وَ کانَتْ لَهُ دَعْوَةٌ مُجابَةٌ، وَ کانَ خَیْراً لَهُ مِمَّا بَیْنَ السَّماءِ وَالأرْضِ.

قلت هذا لمن قرأ فمن لم یقرأه قال: یا أَخا بَنی أَسَدٍ إِنَّ اللهَ جَوادٌ ماجِدٌ کَریمٌ، إِذا قَرَأ ما مَعَهُ أَعْطاهُ اللهُ ذلِکَ.

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (کسی که یک آیه از قرآن در نماز خود ایستاده بخواند، برای هر حرفی صد پاداش نیکو برای آن شخص نوشته می‏شود، اگر در غیر نماز بخواند خداوند بهر حرفی ده‏پاداش نیکو به او عطا می‏کند. پس اگر قرآن را بشنود، بهر حرفی یک پاداش نیکو به او عطا می‏کند، و اگر کسی تمام قرآن را در شب بخواند فرشتگان بر او درود می‏فرستند تا صبح شود، اگر در روز تمام قرآن را بخواند فرشتگان بر او درود می‏فرستند تا شب، و دعای او بر آورده است، و به اندازه آنچه که بین آسمان و زمین است به او پاداش داده می‏شود). از امام پرسیدم این ثواب خواننده قرآن است امّا کسی که نمی‏تواند قرآن را بخواند چه؟ فرمود: (ای برادر بنی أسد، در شگفت مباش زیرا خداوند بخشنده، ستایش کننده، و بزرگوار است، وقتی خوانده شود آنچه که از اوست، خداوند پاداشهایی که یاد کردم را خواهد بخشید).[11]

 

                                                           


 

            اقسام معارف قرآن

درست است که قرآن برای عموم انسان‏ها نازل شده است، و همه انسان‏ها می‏توانند از معارف ارزشمند آن بهره‏مند گردند. امّا معارف بلند قرآن بگونه‏ای است که همه افراد یکسان از آن استفاده نمی‏کنند.

حدیث 362

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: کِتابُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ عَلی أَرْبَعَةِ أَشْیاءَ: عَلَی الْعِبارَةِ، وَالْإِشارَةِ، وَ اللَّطائِفِ، وَالْحَقائِقِ فَالْعِبارَةُ لِلْعَوامِ، وَالْاِشارَةُ لِلْخَواصِّ وَالَلَّطائِفُ لِلأوْلِیاءِ، وَالْحَقائِقُ لِلأنْبِیاءِ.

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (کتاب خدا بر چهار چیز استوار است: عبارات، رمزها و اشاره‏ها، لطایف، و حقایق، امّا عبارات آن پس برای توده مردم است، و اشاره و رموزات از آن خواصّ و بندگان ویژه است، و لطایف آن برای اولیاء است، و حقایق آن برای پیامبران و انبیاء است).[12]

ضرورت پرهیز از گناه

گناه نافرمانی از خداست هرچه از راه گناه بدست آید، نامبارک است و کیفر آن دامنگیر انسان خواهد شد.

حدیث 385

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: مَنْ حاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللهِ تَعالی کانَ أَفَوَتَ لِما یَرْجُو، وَ أَسْرَعَ لَِمجی‏ء ما یَحْذَرُ. [13]

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (هرکس چیزی را از راه نافرمانی خدا بدست آورد، زودتر از آنچه که امید دارد نابود خواهد شد، و از آنچه که می‏ترسد زودتر دامنگیر او خواهد شد).

روش پند دادن گناهکاران

جوانی خدمت امام حسین‏ علیه السلام رسید و گفت، من مردی گناهکارم و نمی‏توانم خود را در انجام گناهان باز دارم، مرا نصیحتی فرما:

حدیث 386

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: اِفْعَلْ خَمْسَةَ أَشْیاءَ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ، فَأَوَّلُ ذلِکَ: لا تَأْکُلْ رِزْقَ اللهِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ، والْثَّانی: اُخْرُجْ مِنْ وِلایَةِ اللهِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ، وَ الثَّالِثُ: اُطْلُبْ مُوْضِعاً لا یَراکَ اللهُ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ، وَ الرَّابِعُ: إذا جاءَ مَلَکُ الْمَوْتِ لِیَقْبِضَ رُوحَکَ فَادْفَعْهُ عَنْ نَفْسِکَ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ، وَالْخامِسُ: إِذا أدْخَلَکَ مالِکٌ فِی النَّارِ فَلا تَدْخُلْ فِی النَّارِ وَ اذْنِبْ ما شِئْتَ. .[14]

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (پنج کار را انجام بده و آنگاه هرچه می‏خواهی گناه کن.

اوّل روزی خدا را مخور و هرچه می‏خواهی گناه کن. دوم از حکومت خدا بیرو برو و هرچه می‏خواهی گناه کن. سوم جایی را انتخاب کن تا خداوند ترا نبیند و هرچه می‏خواهی گناه کن. چهارم وقتی عزرائیل برای گرفتن جان تو آمد او را از خود بران و هر چه می‏خواهی گناه کن. پنجم زمانی که مالک دوزخ ترا بسوی آتش می‏برد در آتش وارد مشو، و هرچه می‏خواهی گناه کن).

جوان اندکی فکر کرد و شرمنده شد و در برابر واقعیّت‏های طرح شده چاره‏ای جز توبه نداشت.

اندوه غم مادر

هر فرزندی مادر را دوست دارد و به مادر عشق می‏ورزد، امّا علاقه حسین‏ علیه السلام نسبت به مادرش فاطمه‏علیها السلام زبان زد بود. وقتی وارد منزل شد و جنازه مادر را دید خود را به روی مادر افکند و پای مادر را می‏بوسید و می‏فرمود:

حدیث 389

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: یا أُمَّاه أَنَا ابْنُکَ الْحُسَینُ کَلِّمینی قَبْلَ أَنْ یَنْصَدِعَ قَلبی فَأَمُوتَ.

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (مادر جان پیش از آنکه جان از بدنم بیرون برود، با من سخن بگو!. )  [15]

بهترین مردم

همه می‏خواهند بدانند که بهترین کیست؟ و دارای چه صفات و ویژگی‏هایی است.

حدیث 391

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: مَنْ اِتَّعَظَ قَبْلَ أَنْ یُوعَظَ، وَاسْتَیْقَظَ قَبْلَ اَنْ یُوقَظَ. .[16]

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (کسی که‏پیش‏ازپنددادن، پندپذیرد،وپیش ازآنکه‏بیدارش کنندبیدار باشد.)

ضرورت نهی از منکر

نهی از منکر، نظارت ملّی است، که همه همدیگر را از زشتی‏ها و بدی‏ها پرهیز دهند و باید انسان‏های با ایمان در این مسئله مهم از دیگران سبقت گیرند.

حدیث 426

قال الامام الحسین‏ علیه السلام: لایَحِلُّ لِعَیْنٍ مُؤْمِنَةٍ تَریَ اللهَ یُعْصی، فَتُطْرِفُ حَتی تُغَیِّرَهُ.

امام حسین‏ علیه السلام فرمود: (سزاوار نیست برای انسان مؤمن که نافرمانی خدا را بنگرد، و از آن بیزاری نجوید.)[17]


[1] بحارالانوار ج40 ص37 حدیث 72، مدینة المعاجز ج1 ص425 حدیث 285، کتاب امالی شیخ طوسی ج2 ص315.

 

[2]  کتاب غیبت شیخ طوسی ص297 حدیث 252.

 

 

[3]  تنبیه الخواطر ج1 ص70، مستدرک الوسائل ج3 ص467 حدیث 4013.

 

[4] دیوان امام الحسین‏ علیه السلام ص99 (به نقل از جمال الخواطر ج2 ص75).

[5]  مستدرک الوسائل ج3 ص467.

 

[6]  اعلام الدین ص46، بحارالانوار ج27 ص127 حدیث 118.

 

[7] سوره احزاب آیه 23.

 

[8] تاریخ طبری آملی ج3 ص308، کامل إبن أثیر ج2 ص553، البدایة والنهایة ج8 ص188، أعیان الشیعة ج1 ص597، واقعه طف ص174، احقاق‏الحق ج11 ص605.

 

[9] معالی السبطین ج2 ص18، اسرار الشهادة ص402.

 

[10]  نزهة الناظر و تنبیه الخاطر ص85 حدیث 18.

 

[11] بحارالانوار ج92 ص201.

[12] جامع الأخبار ص116، بحارالانوار ج92 ص20 حدیث 18، عوالی اللئالی ج4 ص105 حدیث 155.

[13] اصول کافی ج2 ص373 حدیث 3، تحف العقول ص177، بحار الأنوار ج78 ص120 حدیث 19.

 

[14] بحارالانوار ج78 ص126 حدیث 7، جامع الاخبار ص359 حدیث 1001.

[15] کشف الغمة ج1 ص500، عوالم بحرانی ج6 ص278.

[16] إحقاق الحق ج11 ص590.

[17] کتاب امالی شیخ طوسی ج1 ص55 حدیث 75.

/ 2 نظر / 86 بازدید
نمايشگاه هاست www.hostexhibition.com

با سلام به شما دوست عزيز : از سايت من ديدن کنيد براي شما يک پيشنهاد خوب دارم تبديل و بلاگ شما به سايت دائمي هاستينگ رايگان هديه ما به شما با من در تماس باشين يا هو اي دي host_iran هاست,هاست رايگان,هاستينگ,فروش هاست,خريد هاست,سرور مجازي,وي پي اس با تشکر[گل] [گل]